(Berkuatkuasa mulai 02 April 2019)
PENGGUBALAN DASAR
Menggubal dasar dan strategi yang jelas mengenai industri komoditi perladangan berlandaskan kepada perkembangan dan keperluan semasa dalam tempoh masa seperti berikut:
- 12 bulan bagi Penggubalan Dasar dan Strategi Baru; dan
- Enam (6) bulan bagi Meminda Dasar dan Strategi Sedia Ada.
PENERBITAN DATA TAHUNAN KOMODITI
- Memuatnaik Data Perangkaan Komoditi dalam Laman Web KPK dan Portal Data Terbuka yang diselenggara oleh MAMPU.
SESI KONSULTASI
- Mengadakan Sesi Konsultasi dengan Kerajaan-Kerajaan Negeri, Pihak Industri dan Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO):
Peringkat Menteri :
- Satu (1) Dialog Sesi Konsultasi Setahun bagi setiap komoditi dengan Persatuan Industri Komoditi dan NGO;
Peringkat Pegawai : - Enam (6) Sesi Konsultasi Bersama Industri.
MISI PERDAGANGAN
- Menganjurkan Misi Galakan Pasaran Dan Perdagangan / Lawatan Kerja bagi Memperkukuhkan Pasaran Sedia Ada dan Menerokai Pasaran Baru sekurang-kurangnya lima (5) kali setahun serta mengambil tindakan susulan yang sewajarnya.
PROJEK PEMBANGUNAN
- Memastikan program pembangunan sektor perladangan dan komoditi dirancang, dilaksana dan dipantau sewajarnya termasuk mengadakan Mesyuarat Jawatankuasa Tindakan Pembangunan Kementerian (JTPK) diadakan 12 kali setahun.
PEMBAYARAN BIL
- Memastikan 90 peratus pembayaran bil yang lengkap diselesaikan dalam tempoh tujuh (7) hari; dan
- Sekiranya terdapat mana-mana pihak yang tidak menerima pembayaran dalam tempoh 14 hari, aduan yang diterima akan diselesaikan dalam tempoh 72 jam.
ADUAN PELANGGAN
Memastikan semua aduan pelanggan diberi:
- Akuan penerimaan dalam masa satu (1) hari;
- Maklum balas awal dalam masa lima (5) hari; dan
- Diselesaikan dalam tempoh 15 hari bagi aduan yang tidak melibatkan perkara dasar.
KAJIAN KEPUASAN PELANGGAN (DALAMAN DAN LUARAN)
- Dua (2) kali setahun
HARI BERTEMU PELANGGAN (BERSEMUKA ATAU DALAM TALIAN)
- Dua (2) kali setahun
LAMAN WEB
- Memuat naik maklumat program terkini KPPK ke laman web dalam tempoh 24 jam.
LESEN BIOBAHAN API
- Mengeluarkan Akuan Penerimaan bagi permohonan yang lengkap dalam tempoh satu (1) hari;
- Mengeluarkan erjay dalam tempoh tiga (3) hari selepas erjay ditandatangani oleh Pihak Berkuasa Pelesenan Biobahan Api; dan
- Memberi jawapan kepada permohonan yang tidak erjaya dalam tempoh tiga (3) hari selepas keputusan dibuat Pihak Berkuasa Pelesenan Biobahan Api.
Nota/Note: Dokumen ini di dalam Bahasa Melayu sahaja/ This document is in Bahasa Malaysia only.
Laporan Piagam Pelanggan
Kementerian ini telah menerbitkan Laporan Piagam Pelanggan bagi tahun 2022 sejak bulan Januari. Penerbitan ini mengandungi pencapaian piagam pelanggan di Kementerian sepanjang tahun.
# | Piagam Pelanggan | Bulan | Muat Turun |
---|---|---|---|
1. | Laporan Piagam Pelanggan | Disember | |
2. | Laporan Piagam Pelanggan | November | |
3. | Laporan Piagam Pelanggan | October | |
4. | Laporan Piagam Pelanggan | September | |
5. | Laporan Piagam Pelanggan | August | |
6. | Laporan Piagam Pelanggan | July | |
7. | Laporan Piagam Pelanggan | June | |
8. | Laporan Piagam Pelanggan | Mei | |
9. | Laporan Piagam Pelanggan | Januari - April | Muat Turun |
Arkib Laporan Piagam Pelanggan
# | Piagam Pelanggan | Tahun | Muat Turun |
---|---|---|---|
1. | Laporan Piagam Pelanggan | 2021 | Muat Turun |
2. | Laporan Piagam Pelanggan | 2020 | Muat Turun |
3. | Laporan Piagam Pelanggan | 2019 | Muat Turun |
4. | Laporan Piagam Pelanggan | 2018 | Muat Turun |
5. | Laporan Piagam Pelanggan | 2017 | Muat Turun |
6. | Laporan Piagam Pelanggan | 2016 | Muat Turun |
Muat Turun Dokumen | |
---|---|
Versi Word | Versi PDF |
Sebarang pertanyaan dan maklumat lanjut sila hubungi:
Unit Komunikasi Korporat
Kementerian Perladangan dan Komoditi
No. 15, Aras 5-13,
Persiaran Perdana,
Presint 2,
62654 Putrajaya, MALAYSIA
Emel : ukk [@] kpk.gov.my
No. Telefon: 03-88803371